Anna Maria Vonk, moeder van vier kinderen, staat op het schavot met haar minnaar: de dichterlijke luitenant Behr. Ze zijn schuldig bevonden aan de moord op haar man. Het is 1713. De Grote Markt van Nijmegen stroomt vol. Vermoordde haar minnaar – een vrijbuiter – de vader van haar kinderen? Was zij medeplichtig?
Driehonderd jaar later lezen de processtukken van de ‘liefdesmoord’ als een shakespeariaans drama over verleiding en verraad. Met dwingende liefdesbrieven die dienden als bewijsstukken, met geruchtmakende getuigenissen, en een met bloed ondertekende verklaring waarmee de luitenant Anna Maria wilde verleiden om haar kinderen te verlaten.
Steffie van den Oord vertelt dit noodlottige liefdesverhaal en rechtbankdrama met verve. Vonk is historische non-fictie van het spannendste soort.
‘Goedgemaakte historische true crime.’ – NRC Handelsblad
‘Anna Maria’s vonk slaat over! Door het verhaal vanuit wisselend perspectief te vertellen (…) weet de schrijfster haar personages en verhaal niet alleen rijkdom te geven, maar ook slim munt te slaan uit de spanning die het plot van zichzelf al heeft. Ook al weet je van meet af aan hoe deze liefde afloopt, je kunt je er toch in verliezen. Net als Vonk.’ – Opzij
‘Je wordt vastgezogen in het verhaal (…). Met uitzonderlijk inlevingsvermogen geschreven.’ **** – Cultuurbewust.nl
‘Bovenal is Vonk een geweldig boek, waarin Steffie van den Oord de lezer moeiteloos meevoert in een wereld van driehonderd jaar geleden. Een boek, en daarom is het ook literatuur, dat je, terwijl je je laat meeslepen door het spannende verhaal, doet nadenken over passie en haat, liefde en verraad, tijd en tegenwoordigheid en duizend dingen meer.’ – Nijmegen Cultuurstad
‘De dynamische stijl, met veel oog voor het alledaagse, geeft de lezer het gevoel mee te kijken over de schouders van de personages. Aantrekkelijk boek, (…) geeft inzicht in de nog relatief onbekende 18e eeuw.’ Dr. Nelleke Manneke, Biblionrecensie
2013, 256 blz.
Steffie over Vonk: Kunststof TV
Voorleesfragment:
Inkijkexemplaar: